niedziela, 27 stycznia 2013

Alice's father's birthday - urodziny autora "Alicji w Krainie Czarów".


27 stycznia 181 lat temu w rodzinie anglikańskiego duchownego Dodgson'a w Daresbury urodził się chłopiec, który otrzymał imię Charles. Był dzieckiem wszechstronnie uzdolnionym, ale najbardziej fascynowała go matematyka. Kiedy dorósł, ukończył studia matematyczne na Oxfordzie, a potem został wykładowcą na tej uczelni i jako Charles Lutwidge Dodgson napisał 250 prac naukowych. Był też utalentowanym fotografem i obecnie uważa się go za prekursora fotografii artystycznej.Jednak ani fotografia, ani matematyka nie przyniosły mu takiej sławy, jak twórczość literacka, którą uprawiał pod pseudonimem LEWIS CARROLL. Za sprawą wydanej w 1865 roku książki o przygodach Alicji w krainie czarów (Alice's Adventures in Wonderland) i jej kontynuacji "Po drugiej stronie lustra"(Through the Looking-Glass, 1871) stał się znany na całym świecie. Książki o Alicji zostały przetłumaczone na 125 języków ( w Polsce 10 tłumaczeń, w Niemczech aż 34)..
Przygody Alicji inspirowały innych twórców - pisarzy, malarzy, filmowców, muzyków a nawet twórców gier komputerowych. Odniesienia do Alicji znajdujemy w filmie Park Jurajski i Star Trek oraz Matrix ( na ekranie komputera Neo pojawia się napis "Follow the white rabbit" czyli podążaj za białym królikiem).
Wszystkim Alicjom, które zaglądają na mojego bloga dedykuję piosenkę przewodnią do filmu Alice in Wonderland z roku 2010 w wykonaniu Avril Lavigne.
ALICE

PS. Lewis Carroll tylko raz w życiu wybrał się za granicę. Po drodze do Moskwy i Petersburga zwiedził Wrocław, Warszawę i Gdańsk.
Posted by Picasa

5 komentarzy:

  1. Bardzo fajna notka :D

    Szkoda tylko, że do książki podchodziłam dwa razy i nieskończyłam jej czytać.

    OdpowiedzUsuń
  2. Wcale się nie dziwię. Próbowałam czytać w oryginale ( jak widac na załączonym obrazku) ale było to ponad moje siły.

    OdpowiedzUsuń
  3. Thank You, Dżołana!
    Ja mam taką wersję uproszczoną dla "matołków" po włosku, też mi było trudno zrozumieć o co chodzi...cóż... czasami po polsku czytam, a wyobraźni jakby nie starcza!
    Ściskam

    OdpowiedzUsuń
  4. Lewis Carroll mimo wszystko był MATEMATYKIEM, czyli kimś, kto mówi innym niż humanista językiem. Za duzo odniesień matematycznych i neologizmów.

    OdpowiedzUsuń
  5. Trzeba przetestować tę książkę na jakimś "ścisłowcu". Niestety, my_husband się nie nadaje - nurza się w naukach humanistycznych....z lubością :)

    OdpowiedzUsuń