My name is BŁĄD czyli wykaz błędów popełnianych przez uczniów.



1. "I am like.". lub " I am live in...". zamiast I LIKE...  I LIVE

To zdarza się w młodszych klasach, ale w skrajnych przypadkach nawet później. Uczeń tak sobie wbił w głowę, że  zaimek I  i czasownik am są nierozłączne jak bracia syjamscy połączeni wspólnym jelitem, że wydaje  mu się, że te słowa MUSZĄ być zawsze razem. Stąd "jestem lubię.."  czy "jestem mieszkam w.."

2. " I have 14 years old" zamiast I AM 14 years old.

Gdyby wszyscy zapamiętali,że po polsku pytamy Ile masz lat? ale po angielsku How old are you? czyli w dosłownym tłumaczeniu "Jaki stary jesteś ty?, to nie popełnialiby tego błędu. Odpowiadamy;
Jestem   .... lat stary. czyli I AM .... years old. I jeszcze jedna uwaga: wolno nam pominąć years old i powiedzieć: I am 14.  ale nie wolno pominąć "old", czyli sformułowanie " I am 14 years"
jest błędne.

3. "I reading a book" , "He driving a car" zamiast "I AM reading..." He IS drivng.."

Zapominanie o czasowniku to be w czasie Present Continuous. Uczeń wie, że ma do czegoś dodać końcówkę -ing i dodaje, a potem jest zdziwiony, że dostał zero punktów.
 Polecam lekturę "W pustyni i w puszczy"  Henryka Sienkiewicza i wtedy dowiecie się, co to znaczy mówić językiem Kalego i przestaniecie tworzyć zdania typu" Kali bać się, ale Kali pójść"

4. "I going to buy a car" zamiast "I AM going to buy a car" (Zamierzam kupić samochód)

Zapominanie o czasowniku to be przy stosowaniu formy to be going to. Uzasadnienie jak wyżej.

5. Jeśli Let's to musi być go, a to NIEPRAWDA.
Podobnie jak w przypadku I am uczniom wydaje się, ze let's zawsze łaczy sie z czasownikiem go.
Let's to skrót od let us, które wyrażają propozycję zrobienia czegoś wspólnie. Możemy wiec powiedzieć: let's watch TV, let's play football, let's have a picnic i oczywiście LET'S LEARN ENGLISH.

6. "I like watch TV" zamiast "I like watching TV/ to watch TV"
Po czasowniku like występuje gerund (czasownik z końcówką -ing) lub bezokolicznik poprzedzony to".

TO BE CONTINUED...... (CIĄG DALSZY NASTĄPI.....)

2 komentarze:

  1. Witam Pani Joanno,
    gratuluję super pomysłu z zapisywaniem błędów uczniów.Moi uczniowie popełniają dokładnie te same błędy...Szczególnie czwartoklasiści prawie zawsze łączą I z am z podanej wyżej przez Panią przyczyny. Maluchy znów nagminnie mylą kitchen z chicken.Dobrze jest o tym pamiętać i tym samym zmniejszać ryzyko powielania błędów. Pozdrawiam cieplutko i obiecuję dorzucić jeszcze kilka innych przykładów z mojego własnego podwórka :)
    Kasia G.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję Pani Kasiu. I + Am umieściłam na 1 miejscu, bo to jest coś, co mnie zawsze do szału doprowadza. Oczekuję na obiecane przykłady i serdecznie pozdrawiam.

      Usuń